Associazione Archimedes

Archivi Musicali e del Suono

Activities

Past activities

In the framework of EU-Project ENArC – European Network for Archival Research (Culture Programme 2007-2013) involving Scuola Normale Superiore di Pisa, represented by Dr. Benedetto Benedetti, ARCHIMEDES had the chance to organize two conferences on music archives.

2014 – 26-27-28 June

Recondita Armonia – Gli Archivi della Musica

Invited speakers: Antonio Rostagno – Università di Roma La Sapienza, Mauro Tosti Croce –Ministero dei Beni e delle Attività Culturali, Christiane Hausmann – Bach Archiv Leipzig, Adriana De Feo –Mozart-Institut / Digitale Mozart-Edition Salzburg, Friederike Grigat – Beethoven Haus Bonn, Gabriella Biagi Ravenni – Università di Pisa, Marco Mangani – Università di Ferrara, Maria Pia Ferraris – Archivio Storico Ricordi Milano, Federica Riva – Conservatorio L. Cherubini Firenze, Herbert Handt – Lucca, Vito Tommaso – Roma, Giulio Battelli –Istituto Musicale L. Boccherini Lucca, Elisabetta Piccioni – Archivio di Stato di Lucca, Marco Paoli – Biblioteca Statale Lucca, Beatrice Romiti –Università di Roma La Sapienza, Jacopo Pellegrini – Roma, Rodolfo Rossi – Biblioteca Diocesana di Lucca, Sara Matteucci – Cappella della Cattedrale di Lucca, Gianluca Bocchino – Università di Roma La Sapienza, Eliseo Sandretti –Istituto Storico Lucchese, Barbara Allegranti – Biblioteca Scuola Normale Superiore.

The conference has been organized with the support of Club UNESCO – Lucca

The full program is available here

Proceedings were recently published and will soon be available online.

2015 – 23- 24 April

“The Sound of Music” – Dagli archivi musicali a Europeana Sounds

Invited speakers: Romilda Rizzo – Università di Catania, Maria Bruno – Laboratorio Brunier Lucca, Maria Rosa De Luca – Fondazione Bellini Università di Catania, Flora Gagliardi – Conservatorio L. Cherubini Firenze, Pierluigi Ledda – Archivio Storico Ricordi Milano, Giorgio Busetto – Fondazione Ugo e Olga Levi Venezia, Renzo Cresti –  Istituto Musicale L. Boccherini Lucca, Rossella Caffo – Michael Culture Association, Gianfranco Scuotri – Scuola Normale Superiore Pisa, Marco Ligabue – MARTLAB Firenze, Antonio Rostagno – Università di Roma La Sapienza

The full program of the event is available here